Fikce nebo realita?

Znáte to určitě všichni, koukáte v televizi na film, ve kterém tornádo zrovna pustoší Berlín! Přepnete na jiný film a tam se zase Leo DiCaprio zrovna topí spolu s Titanikem. Tak přepnete zase dál a tam zrovna nějaký superhrdina zachraňuje pokud možno celou planetu, popere se s nějakým záporákem a u toho zničí celé město. Nebo koukáte na Kriminálku Rumburk, kde zrovna Jířa Žebrová skáče ze střechy. Není film, ve kterém by nebylo použito nějakého filmového triku! Jak to ale vlastně všechno začalo? Pojďme se spolu podívat do úplných začátků filmu a filmových triků! Je dost možné, že jsou a byly i jiné filmy, já jsem tento článek tvořil podle svých vzpomínek a podle filmů, které znám já. Začneme rokem 1895!

Bratři Lumiérové a příjezd vlaku do stanice La Ciotat (1895)

Dobře, tady tak úplně nejde o filmový trik, jako spíš o začátky kinematografie! Píše se rok 1895 a bratři Lumiérové natočí krátký snímek, příjezd vlaku do stanice La Ciotat. Snímek, který netrvá ani minutu zachycuje příjezd osobního vlaku do stanice a davy lidí, nastupující a vystupující z a do vlaku. Nic náročného řeklo by se. Z dálky se blíží do nádraží vlak, když tu najednou začínají lidé v kině křičet a utíkat v obavách, že vlak vjede mezi ně. Takovou obavu dokázalo v lidech vyvolat pár pohybujících se obrázků. To byly ale opravdové začátky filmu a dnes již víme, že co se děje v televizi v ní také zůstane. I když uvidíme co nám přinese budoucnost.

George Méliès a Cesta na Měsíc (1902)

Píše se rok 1902 a George Méliès s pomocí svého bratra Gastona natáčí film Cesta na Měsíc, který získal inspiraci v knihách J. Verna a H. G. Wellse. Meliès spatřoval ve filmu velký potenciál a jako jeden z prvních pochopil jeho podstatu. Na filmovém plátně lze vykouzlit téměr cokoliv na co si člověk jen vzpomene. Tak proč se nepodívat třeba na cizí planety nebo do vzdálených světů!

Ve filmu se schází tým vědců, který se rozhodne dostat lidstvo na Měsíc. A už v této scéně můžeme vidět hned několik filmových triků, jedná se většinou o stop-motion efekty. Kdy se obraz zastaví, provede se nějaká změna a film běží dál. Cesta na Měsíc je jeden z prvních filmů, ve kterém bylo této techniky použito. Tu však již vidíme továrnu, ve které se vyrábí kapsle ve tvaru projektilu, která vynese lidstvo do vesmíru. Následuje slavnostní vystřelení kanónem a první pohledy na povrch Měsíce! Mélièse si opravdu pohrál se vším s čím se dalo. A vytvořil tak první vědeckofantastický film. Bylo použito opravdu jednoduchých triků, které ovšem dokázaly vytvořit jedinečnou atmosféru. Tento film byl také ručně kolorován, což z něj činí také jeden z prvních barevných filmů. Pokud by toto měla být recenze, tak je to film, který přináší celých 13 minut neuvěřitelného napětí, akce a zábavy! 😀

Harold Lloyd a Safety Last (1923)

V roce 1923 byl natočen film Safety Last (u nás pod názvem O patro výš!) v hlavní roli s Haroldem Lloydem. Ten zde hraje muže, který přijede do velkoměsta, aby se z něj stal ‚někdo‘ a on tak získal ruku své dívky. Stane se z něj však pouhý prodavač, kterému ale za nedlouho hrozí vyhazov a on se rozhodne pro nečekanou reklamu obchodu. Původně chce nechat vylézt svého přítele na vrchol mrakodrapu, který má ale bohužel problémy s policií a tak se dohodnou, že Harold vyleze do prvního patra a tam se nenápadně prohodí. To se bohužel nestane a Harold šplhá výš a výš, až se stane, že vyleze na okenní římsu, kde ale ztratí z důvodu vyklopení okna rovnováhu a chytí se za hodinové ručičky hodin vedle okna. Tu se najednou celý ciferník vyklopí a Harold visí ve vysoké výšce nad městem. Z ulice jeho počínání sledují davy lidí, kterým se tají dech. Zde díky dobře umístěné kameře vzniká dojem, že pod visícím Lloydem je opravdu velká výška. Ovšem jde také jen o trik.

Domovní zeď, na které jsou hodiny je pouhých pár metrů vysoká a je umístěna na střeše jednoho z domů. Ale právě díky vhodně umístěné kameře vzniká dojem hluboké propasti.

Charlie Chaplin a Modern Times (1936)

Kdo by neznal věčného tuláka Charlieho, muž s knírkem, hůlkou, buřinkou a vtipnou chůzí, který pobaví i v dnešní době! V roce 1936 natočil Chaplin film Moderní doba, který režíroval, napsal k němu scénář a vytvořil hudbu, tak jako u většiny jeho filmů. V Moderní době svádí Chaplin boj s nově nastupující érou strojů, ze které mu posléze přeskočí. Proto poté odchází se svou partnerkou pracovat do obchodního domu, ve kterém se také oba zabydlí. A tu přichází na scénu další z mnoha filmových triků. Chaplin, aby pobavil svou partnerku, obuje si kolečkové brusle a začne bruslit po patře obchodního domu. Tu však pozpátku přijede až k místu, kde probíhá rekonstrukce a je odstraněno zábradlí u balkónu nad nižším patrem. Chaplin si toho nevšimne, vytáhne šátek a zaváže si oči. Tu však jeho partnerka zpozorní když vidí, jak se nebezpečně pohybuje nad okrajem patra a snaží se ho varovat. V tu chvilku si Chaplin sundavá pásek a nastupuje jeho klasická komika ve chvilce nebezpečí.

Zde je opět dobře vidět, jak jednoduchého filmového triku bylo využito 🙂

Karel Zeman Cesta do pravěku (1955)

Karel Zeman je autorem mnoha dobrodružných filmů pro mládež. A stejně jako George Méliès, tak i Zeman dokázal pomocí jednoduchých efektů velké divy a zanechal tak veliký dojem. Chcete si z blízka prohlédnout dinosaury, procházet se pod vodou, nebo snad létat vzduchem? Všechno tohle Karel Zeman dokonale zvládl pomocí filmových triků. Pokud budete mít o víkendu čas, určitě zajeďte do Prahy do muzea Karla Zemana, kde uvidíte velkou spoustu jeho tvorby! V Cestě do pravěku se vydáváme s partou kluků proti proudu času hluboko do minulosti planety Země. A společně můžeme obdivovat, faunu a floru minulosti při plavbě na malém voru.

Karel Zeman dokázal bez použití počítačové techniky veliké věci!

Leonardo da Vinci… teda DiCaprio Titanic (1997)

Klasika kterou není třeba představovat, příběh o zaoceánském parníku Titanic, který vyplul v roce 1912 na svou první a poslední cestu. Během této cesty se vlivem několika shod událostí Titanic srazí s ledovcem a jde ke dnu. Nebyl by to Hollywood, aby z toho nevyždímal co se dá a neosladil to nějakou mileneckou dvojicí, která se setká, pak se milujou a pak DiCaprio umrzá ve vodě, protože ho Káťa Winsletová nechce pustit na kus skříně, či co to je, protože prostě DiCaprio musí umřít, aby to byl doják! Film, který stál tolik peněz, že by za ně bylo hned několik nových Titaniků, obsahuje také velikou spoustu filmových efektů a spousty a spousty replik ať už jednotlivých místností, nebo celého modelu lodi. Opravdu by bylo asi snažší postavit kopii Titaniku a pak jí zase někde utopit. No nicméně zase jeden příklad za všechny. Titanik se potopil, všude kolem se topí lidé, křičí o pomoc, mrznou ve vodě. On Atlantik není zas tak teplej. No a Leo DiCaprio se loučí s Káťou Winsletovou, ohromná scéna uprostřed pustého oceánu kde široko daleko nic není. Omyl… celá tahle scéna se natáčela v bazénu né hlubším než jeden metr. Ale opět díky kamerám a už i počítačové grafice dochází k dojmu nekončící vodní plochy.

A protože všichni máte ten film moc rádi a těšíte se, až zase bude v televizi, ale pak na to nechcete celých 194 minut koukat… Jo vlastně ještě dalších 60 minut reklamy… Tak tady si můžete celý film zhlédnout za pouhých 15 vteřin! Příjemnou podívanou.

Většina nových filmů se superhrdinama jako například: Avengers, Batman, Superman, Červená Karkulka atd atd… U těchto filmů je dnes využívána hlavně počítačová grafika, takže všude všechno zelený, aby se to dalo na počítači klíčovat a vytvořit tak ve studiu dojem opravdové ulice někde v USA (čti JůEsEj).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *